Presentació

Programació i Robòtica per a 4t d'ESO.

Imatge extreta de DIWO. CC BY-SA
La programació no deixa de ser un altre llenguatge més en el que l'ésser humà pot comunicar-se, i l'aprendre diverses llengües es convertix en una arma molt potent de desenrotllament mental. Però no és esta la seua única virtut, programar aconseguix que un problema complex s'estructure en passos i es dividisca en processos més senzills. La ment s'obri a buscar solucions i provar-les, a trobar l’errada, a analitzar críticament els processos ideats. Diguem que és un procés que respon al mètode científic. Les habilitats que es van desenrotllant de forma paral·lela a la de l'interés i el domini de la programació són molt àmplies, s'aprén a simplificar un problema i a dotar-lo de tots els supòsits que un ordinador ha de treballar per donar-li forma, s'aprén a sintetitzar idees, a fer-les tangibles, a expressar-les en una successió temporal de fets, etc. Açò és el que es denomina "Pensament computacional".

La robòtica, d'altra banda, li dóna una essència real i tangible a la programació. En l'educació és difícil trobar una forma més directa d'unir coneixement i pràctica per a desenrotllar alguna cosa física que pugueu veure, entendre, provar i analitzar. A tot això se suma que és una àrea que enllaça molt bé amb la tecnologia tradicional i la necessitat d'unir coneixement i pràctica en una sola cosa, utilitzant ferramentes i processos constructius units amb un esforç mental per tal d'arribar a una solució. La programació i construcció d'un robot requerix la utilització de múltiples destreses i de la mateixa manera el treball de les mateixes les eleva a nous nivells de domini.

Com a professor, és la meua labor aconseguir que desenrotlleu destreses que vos completen com a persones i en el futur vos permeten ser capaços i solvents. Hi ha una cosa molt clara: cal saber desenrotllar-se en un entorn molt més virtual. Serà important que sigueu capaços d'utilitzar mecanismes que traslladaren l'essència del que sou i voleu a una web, ordinador o aparell tecnològic. Qualsevol camp professional necessita gent que programe.

Doncs aquest entorn personal d'aprenentatge (PLE), relacionat amb les assignatures de Tecnologia i Informàtica, pretén canviar la vostra forma de pensar i actuar, fent-vos veure la necessitat de conèixer el món real que us envolta i passar de ser uns simples usuaris de Tecnologia a ser Creadors d'ella (MAKERS).

Allò que escoltes, oblides. Allò que veus, recordes.
Allò que fas, aprens... Fes tot allò que pugues.
Proverbi xinés de Confuci.


La unitat s'estructura de la manera següent:

1. Introducció, motius pels quals és important aprendre programació en el món actual.
2. L'hora del codi, diferents propostes per a començar a programar d'una forma lúdica.
3. Programació amb Scratch, possibilitats, activitats, tutorials, jocs, ...
4. Programaciód'aplicacions mòbils amb AppInventor, d'una forma semblant a Scratch podrem crear APPs per a Android.
5. Programació de Maquinari Lliure amb Arduino/Genuino, pràctiques i projectes.
6. Projectes amb Maquinari i Programari lliure, automatismes, Robots, ...


Finalitzarem la unitat realitzant íntegrament un projecte de construcció i programació d'un dispositiu de maquinari lliure de la vostra elecció.

En el menú superior, en la secció Recursos trobareu un Webmix de Symbaloo amb tots els enllaços utilitzats en cada una de les publicacions, agrupats segons la seua temàtica. Esta secció està en constant actualització, visiteu-la sovint